انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری وقتی بخواهیم برحسب گرایش‌های متفاوت موجود در این رشته آن را انجام دهیم، موضوعات مطالعاتی متنوعی را در مقابل نگارنده ترسیم می‌سازد. شیمی در تمامی گرایش‌های خود، مباحث علمی تقریباً مشابهی را به محصلین مقاطع تکمیلی ارائه می‌نماید. ولی در مبحث نگارش پایان‌ نامه آن‌هم برحسب گرایش آلی، معدن، فیزیک، کاربری و تجزیه، گستردگی بی‌نظیری را در مقابل دانشجو ترسیم می‌نمایند. این پهناوری بسیاری از دانشجویان را برای انجام این تحقیق بزرگ و سرنوشت‌ساز با دغدغه‌های بسیاری همراه می‌سازد. اگر شما نیز در این رشته تحصیل نموده و اکنون برای انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری ذهنتان درگیر است، مطالعه این مطلب تا حد زیادی راهنمایتان خواهد بود.

انجام پایان‌ نامه شیمی

آشنایی بیشتر با رشته مهندسی شیمی:

رشته شیمی برای داوطلبان ریاضی ـ فیزیک، نوید مهندسی و کار در طراحی، ساخت و بهره‌برداری از فرآیندهای موجود در کارخانه‌های صنایع شیمیایی را دارد. صنایع شیمیایی با تغییرات شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیک مواد خام و فرآوری آن‌ها به محصولات باارزش صنعتی سروکار دارد. به همین دلیل برای یک مهندس شیمی همیشه در بخش تحقیقات، توسعه و تولید در صنایع مختلف، عرصه به‌منظور کار و فعالیت باز است. فقط این مهندسین باید میزان دانش خود را ارتقا و در سطح مورد تأیید فازهای کاری قرار دهند.

رشته شیمی زیربنای علوم مختلف:

ارتباط تنگاتنگ شیمی با مواد و هسته‌اتم سبب شده، زیربنای بسیاری از علوم در جهان هستی باشد. بدین ترتیب قابلیت‌های این رشته بسیار فراتر از حد تصور است، بنابراین به‌راحتی می‌توان آن را منشأ ایجاد علوم دیگری مانند مهندسی، داروسازی، دندانپزشکی، بیوتکنولوژی و بسیاری علوم دیگر دانست که به‌راستی هریک برای حیات بشر ضروری هستند.

گرایش‌های اصلی رشته شیمی:

رشته شیمی در دو بخش کلی علم و صنایع و در دو گرایش محض و کاربردی مطرح می‌شود. گرایش محض بیشتر بر علم شیمی تکیه نموده و خود در گرایش‌های آلی، معدن، فیزیک، کاربری و تجزیه عرضه می‌گردد. ولی شیمی کاربردی به صنایع اشاره نموده و صنایعی مانند داروسازی، پتروشیمی و لوازم‌خانگی را موردتوجه قرار می‌دهد. در هرکدام از این گرایش‌ها دانشجو یکسری دروس مربوط به شیمی اما با مبانی متفاوتی را مطالعه می‌نماید. این موضوع انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف را نیازمند آشنایی دقیق به‌تمامی گرایش‌ها و دروس مربوط بدان‌ها می‌نماید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

موضوعات موردبحث در گرایش‌های مختلف رشته شیمی:

همان‌طور که گفتیم رشته شیمی مبتنی بر علم شیمی دارای گرایش‌های مختلف شیمی آلی، معدن، فیزیک، کاربری و تجزیه است. دانشجویان متناسب با گرایش خود باید موضوعات پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری را انتخاب نمایند. در این بخش به برخی از موضوعات کاربری هر گرایش اشاره‌ای مختصر می‌کنیم.

  • شیمی آلی: سنتز ترکیبات حلقوی، به‌کارگیری انواع کاتالیزورها، سنتز ترکیبات دارویی و … .
  • شیمی معدنی: مطالعه ساختار کاتالیست‌ها، بررسی ماهیت کریستال‌ها، آنالیز خواص و واکنش عنصرها و …
  • شیمی کاربردی: تصفیه آب، تحلیل عنصری، جذب یا حذف آلاینده‌ها و … .
  • شیمی تجزیه: شناسایی ترکیبات سمی در مواد غذایی، تعیین انواع یون‌های فلزی داروها، تغلیظ فلزات سنگین در آب و … .
  • شیمی‌فیزیک: بررسی سنتیک واکنش‌ها، شبیه‌سازی الکتروشیمی، ساخت انواع سلول‌های خورشیدی و … .

مسئولیت‌های مهندسان شیمی در عرصه‌های کاری:

فارغ‌التحصیلان رشته شیمی بسته به گرایش خود توانایی پذیرش مسئولیت‌های مختلفی را در عرصه‌های کاری گوناگون دارند. فعالیت در آزمایشگاه‌ها، انجام تحقیقات پژوهشی برای مؤسسات، پذیرش سرپرستی واحدهای کنترل کیفیت مواد اولیه، پتروشیمی، رفع مشکلات شیمیایی صنایع مختلف، ارائه پیشنهادات سازنده جهت ارتقا سطح کیفی تولید و کشف چگونگی افزایش تولیدات و ارتقا بهره‌وری، نمونه‌ای از مسئولیت‌های مهندسان زبده و کارآزموده شیمی در آینده کاریشان است. البته این مهندسان در بخش تحقیق و توسعه، ارائه مدل‌های کامپیوتری جهت تولید ایمن و مقرون، برنامه‌ریزی روش صحیح انتقال نمونه‌های آزمایشگاهی به محیط واقعی و انتخاب روش‌های دوستدار محیط‌زیست نیز به خدمت گرفته می‌شوند. از بین بردن مواد زائد، همکاری برای ایجاد ابزارهای کنترل، طراحی دستگاه‌های موردنیاز فرآیند تولید و نظارت بر پروسه فیزیکی و شیمیایی تولید نیز از زمره وظایف محوله این مهندسان است.

نرم‌افزارهای پرکاربرد در تحقیقات پایان‌ نامه شیمی:

از مهم‌ترین نرم‌افزارهای مورداستفاده در انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری با توجه به گرایش‌های مختلف این رشته مانند آلی، معدن، فیزیک، کاربری و تجزیه می‌توان به موارد متعددی اشاره نمود. Nanotube Modeler، Enig.Chemistry Assistant، ChemMaths، PLTable، Atom Visualizer و The Chemical Thesaurus نمونه‌هایی از این نرم‌افزارهای کاربردی هستند. ولی در زمان ذکر این نرم‌افزارها نمی‌توان از موارد دیگری مانند AcidBaselab، Quiz-Builder، Chemical Predictor، VLECalc، Aspen Engineering Suite و Virtual Nsnolab 2008 نیز صرف‌نظر نمود. چراکه کارایی عالی این نمونه‌ها نیز در تولید پایان‌نامه‌هایی بی‌نقص بر کسی پوشیده نیست.

ویژگی‌های یک موسسه معتبر انجام پایان‌نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری:

یک موسسه انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری زمانی از درجه اعتبار بالا برخوردار است که توانایی ارائه انواع خدمات در حوزه پایان نویسی و امور مشابه آن را داشته باشد. مهارت جستجو جهت انتخاب موضوع یونیک، نوشتن پروپوزال و انجام تحلیل آماری پایان‌ نامه فقط بخش کوچکی از خدمات مؤسسات معتبر و آشنا به حوزه پایان‌ نامه نویسی است. بعدازآن توانایی ارائه مشاوره توسط افراد مجرب، نوشتن تمامی فصول پایان‌ نامه بر اساس نظر مثبت اساتید، استخراج مقاله از پایان‌ نامه، چاپ مقاله ISI و نتیجه‌گیری قدرتمند از پایان‌ نامه نیز در زمره فعالیت‌های این مؤسسات جای دارد. این موسسه‌ها با دقت بالا در عملکرد، ضریب موفقیت حداکثری، ارائه مساعدت، راهنمایی و هدایت به دانشجویان کمک می‌کنند تا با صرف هزینه و زمان کمتر نتیجه بهتری پدید آید.

مراحل مختلف انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری:

انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری برای آنکه موفقیت‌آمیز بوده و دانشجو را برای ورود به عرصه‌های بالاتر تحصیل یا اشتغال تجهیز سازد، نیازمند طی مراحلی متفاوت است. برای آنکه با این مراحل بیش‌ازپیش آشنا شوید، باهم یک‌به‌یک آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • مرحله اول: انتخاب موضوع متناسب باسلیقه دانشجو و دارای ارزش تحقیقاتی بالا
  • مرحله دوم: بررسی موضوع و اطمینان از عدم تکراری بودن آن
  • مرحله سوم: نوشتن پروپوزال بر طبق دستورالعمل‌های دانشگاه محل تحصیل
  • مرحله چهارم: فصل‌بندی پایان‌ نامه و ارائه فهرستی از اجزا به صورتی مشخص
  • مرحله پنجم: نگارش مقدمه‌ای جذاب و تشریح کننده موضوع تحقیق و اهداف آن
  • مرحله ششم: درج پیشینه تحقیق باهدف پرداختن به کمبودهای مطالعات گذشته
  • مرحله هفتم: بیان روش‌های کمک‌کننده در پیشبرد پایان‌ نامه
  • مرحله هشتم: اعمال نتایج و دستاوردهای تحقیق به‌صورتی منطقی با نمودار و جدول
  • مرحله نهم: قیاس و بیان تفاوت‌های منطقی و درست نتایج تحقیق بابیانی قابل‌درک
  • مرحله دهم: دفاع باقدرت و تسلط بر تحقیق و آگاهی از جریان قوانین و مقررات دانشگاه

 

 

عرصه‌های کاری مهندسان شیمی:

با نگاهی به عرصه‌های کاری مهندسان شیمی درمی‌یابیم که قرار است، پست‌های حساس و بسیار استراتژیکی به این افراد واگذار گردد. به همین دلیل است که انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری به صورتی بهینه از اهمیت بالایی برای این فارغ‌التحصیلان برخوردار است. چراکه عدم دانش کافی و تخصص لازم می‌تواند، به سازه‌های بنیادی کشور که در دست این اشخاص است، صدمات جدی و جبران‌ناپذیری وارد سازد. برای آشنایی بیشتر شما به‌عنوان نمونه از این عرصه‌ها در دو قالب مهندسی و ارشد نام می‌بریم.

·         عرصه‌های کاری مهندس شیمی:

مهندسان شیمی در عرصه‌های کاری مانند پالایشگاه‌های نفت خام، پتروشیمی، تبدیل پلیمرهای خام به پلیمرهای صنعتی (چسب، رنگ، لاستیک)، صنایع گاز و شیمیایی معدنی مشغول به کار می‌شوند. البته یک مهندس شیمی باید خود را برای کار در صنایع غذایی، طراحی فرآیندهای صنعت نفت و بهره‌برداری (حفاری، اکتشاف نفت و …) نیز آماده سازد.

·         عرصه‌های کاری دوره ارشد مهندسی شیمی:

ترموسینتیک و کاتالیست (علم افزایش سرعت واکنش‌ها)، فرآیندهای جداسازی (برج‌های جداسازی تقطیر، جذب و دفع)، طراحی فرآیند (پدیده‌های انتقال و عملیات واحد) و مدل‌سازی، شبیه‌سازی و کنترل (یادگیری و آموزش نرم‌افزارهای مرتبط) از مهم‌ترین عرصه‌های کاری برای دانشجویان ارشد پس از فارغ‌التحصیلی است. البته محیط‌زیست، پدیده‌های انتقال، نانو فناوری، زیست پزشکی و بسیاری عرصه‌های کاری دیگر نیز برای مهندسین ارشد شیمی وجود دارد.

سطح درآمدی مهندسان رشته شیمی:

ازآنجایی‌که انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری راه ورود به بازار کاری با درآمد مکفی است. به همین دلیل دانشجویان این رشته حساسیت بالایی در تدوین، طراحی و نگارش آن صرف می‌کنند. بازار کار این رشته نوید سطح درآمدی بالایی را برای مهندسین خود دارد. هرچه توانایی، مهارت و دانش شما در این عرصه بیشتر باشد، مسلماً سطح درآمدیتان نیز ارتقا می‌یابد. ولی از بابت یافتن شغل مناسب به دلیل گستردگی حوزه‌های کاری مشکلی نخواهید داشت. بازیافت فلزات، ساخت باتری‌های صنعتی، تولید کریستال‌های خوراکی، داروسازی و استخراج سنگ‌های گران‌بها فقط بخش کوچکی از فضاهای کاری است که در انتظار مهندسانی زبده و کارآزموده هستند.

هزینه انجام پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری:

یکی از دغدغه‌های دانشجویان علاوه بر انجام صحیح و اصولی، قیمت پایان‌ نامه شیمی در مقطع ارشد و دکتری است. با توجه به اینکه این رساله سرنوشت یک‌عمر شمارا در دست دارد، بهتر است از کوتاهی و اهمال‌کاری یا واگذاری انجام آن به مؤسسات نامعتبر به جد بپرهیزید. ولی در حالت کلی عواملی مانند زمان صرف شده برای اتمام پایان‌ نامه، تعداد دفعات تصحیح و اصلاح، حجم خدمات درخواستی دانشجو و نوع موضوع و میزان سختی آن از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت هستند. البته باکمی بررسی می‌توانید، یک موسسه معتبر با اجرت‌های منصفانه‌تر یا دارای خدمات پرداخت اقساطی را بیابید و با کمک آن‌ها پروژه پایان‌ نامه را مقرون‌تر به اتمام برسانید.

5/5 - (1 امتیاز)